بررسی شیوه ارتباطی اقناع
کارکرد اصلی رسانه ها، متقاعد سازی و اقناع است. در عین حال دشواری اقناع و تاثیرگذاری بر دیگران پوشیده نیست. در این پژوهش گزیده ای از روش ها و اصول اقناع از متون اسلامی و همچنین متون ادبیات پایداری به شیوه توصیفی- تحلیلی استخراج گردیده است؛ اصل زمینه یابی با توجه به گفتمان، اصل بی طرفی، اصل تدرج و اصل همگامی به عنوان چهار اصل مهم اقناع ذکر گردیده اند. روش های استدلالی، مقایسه ای، سوالی، تمثیلی و تشبیهی، طنز، شکوه، تقدیس و استفاده از اسطوره ها از جمله شیوه های پیشنهادی در این پژوهش بوده که با توجه به گفتمان غالب در حوزه فردی و اجتماعی به استفاده از آنها توصیه شده است. در نتیجه اقناع موثر، شیوه ای برآمده از گفتمان و در عین حال موثر بر گفتمان خواهد بود. علاوه بر آن در مواردی که استفاده از روش های مذکور ثمربخش نبود، برای جلوگیری از پیشروی گفتمان رقیب، روش هایی چون تقبیح و مجادله پیشنهاد می گردد؛ این روش ها به عنوان متمم و تکمه ای برای شیوه های اقناعی، محسوب می شوند.
- ۰۲/۰۱/۲۴